Kinkkutemppu teki uuden ennätyksen poikkeusvuodesta huolimatta – jo tutuksi tullut kiertotaloustempaus keräsi peräti 240 000 osallistujaa

Viidettä kertaa järjestetty Kinkkutemppu innosti suomalaisia jälleen kiertotaloustekoon. Osallistujamäärä kasvoi viime vuodesta huimalla 40 tuhannella, kun lähes neljännesmiljoona kotitaloutta kierrätti joulun paistinrasvat.

Kinkkutemppu on kerännyt jo viitenä peräkkäisenä vuotena joulun paistinrasvat kodeista uusiutuvan dieselin valmistukseen ja näyttänyt samalla, miten helppoa kiertotalous voi olla. Keräykseen osallistuneiden määrä on kasvanut vuosittain ja poikkeusvuodesta huolimatta temppu keräsi taas ennätystuloksen – tänä vuonna tempaukseen osallistui 240 000 suomalaista kotitaloutta.

Mainioon tulokseen siivitti kasvanut kierrätyspisteiden verkosto. Tämän vuoden kampanjassa keräyspisteitä oli peräti 349 kappaletta. Pisteitä löytyi muun muassa Suomen jokaisen K-Citymarketin ja lukuisten K-kauppojen yhteydestä sekä kuntien jätelaitosten asemilta aina rannikon kaupungeista itäiseen Suomeen.

”Lähes 240 000 osallistuneen kotitalouden määrä on valtaisa. Kiitos kaikille, jotka olitte kampanjassa mukana ja kierrätitte joulun paistinrasvat. On ollut hienoa huomata, miten suuri osa rasvasta palautetaan kierrätykseen, ja että intoa ja kiinnostusta kiertotaloutta kohtaan todella löytyy”, iloitsee Kemianteollisuus ry:n johtaja Susanna Aaltonen.

Pandemia-ajan joulunvietto saattoi vaikuttaa myös Kinkkutempun tuloksiin: ennätyksellinen kotitalouksien määrä tuotti vähemmän rasvaa kuin aiemmin

Yllättävin muutos joulun 2020 Kinkkutempussa oli kuitenkin ero kerätyn rasvan määrässä. Vuosi sitten 200 000 osallistujan ponnistuksista kertyi lähes 60 tonnia rasvaa, kun taas tällä kertaa 240 000 osallistujaa sai kerättyä 55 tonnia. Pienemmälle rasvan määrälle voi olla monta syytä, joista yksi saattaa piillä nykykinkkujen koossa. Lihatiedotuksen mukaan pienikokoiset, luuttomat kinkut ovat joka vuosi suositumpia. Myös koronapandemian vaikutukset joulun juhlinnalle ovat voineet vaikuttaa kerättyyn rasvamäärään – isojen sukujuhlien sijaan moni vietti joulua pienessä piirissä, jolloin rasvaakin kertyi kotitaloutta kohti vähemmän.

Innokkaimmin paistinrasvaa kerättiin pääkaupunkiseudulla, sitten Hämeessä ja Savossa. Seuraavaksi eniten rasvaa kerättiin Lounais-Suomesta ja tämän jälkeen Pohjois-Suomesta, Pohjanmaalta ja Pirkanmaalta. Koko Suomen keräyssaaliista valmistetulla Neste MY uusiutuvalla dieselillä henkilöautolla voisi ajaa jopa 17 kertaa maapallon ympäri.

Kinkkutempussa jokainen paistinrasvan kiertoon palauttanut tekee hyvää. Kerätyistä paistinrasvoista valmistetaan Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia. Kinkkutemppu on oiva esimerkki suomalaisesta osaamisesta sekä saumattomasta yhteispelistä, jota tarvitaan laajamittaisen kiertotaloushankkeen toteuttamiseksi.

Susanna Aaltonen
Johtaja, Viestintä
Kemianteollisuus ry
susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi

Kinkkutemppu

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Kuluttajia pyydettiin palauttamaan joulun ruuanlaitosta yli jääneet rasvat kierrätyspaikoille ja siitä valmistettiin Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Kinkkutemppu-kampanjan tavoitteena oli saada mukaan 250 000 suomalaista kotitaloutta.

Kemianteollisuuden lisäksi Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, Kemian pooli, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry.